Eheys tarkoittaa sitä, miten hyvin tekemiset ovat linjassa ydinarvojen kanssa. Eheysraportin ajatus on lainattu James Clearilta.

Ideana on vastata kolmeen kysymykseen, ja peilata niiden kautta vuotta.

Olen yhdistänyt eheystarkasteluun henkilökohtaisen vuosikertomuksen ja muokannut tarkastelukysymyksiä sen mukaan. Muutin myös tarkastelun järjestystä ja vein tarkastelukysymykset tekstin loppuun.

1. Miten elin ja työskentelin ehyen elämän kanssa vuoden 2018 aikana?

Hyvinvointi ja tasapaino

Olen saanut levätä hyvin. Joitakin öitä on mennyt huonommin lapsen sairastellessa tai kehitellessä hampaitaan. Tärkeämpää on kuitenkin ollut se, että vaimo on pystynyt saamaan paremmin unta. Parhaassa tapauksessa koko perhe on nukkunut tauottomat seitsemän tai kahdeksan tunnin yöunet.

Levon laadun todisti myös aikaisemmin tehty kolmen vuorokauden Firstbeat-sykevälivaihtelumittaus.

Vuosi on tuntunut tasapainoiselta. Maratonille valmistautuessa juoksu alkoi tulla jo hieman korvista ulos, mutta sen jälkeinen rentoilukausi tasapainotti.

Huomisen huomioonottavat valinnat on sisäänkirjoitettu tapaani hallinnoida tekemisen resursseja.

Tämä on ollut juoksemisen vuosi. Keväällä osallistuin kolmannen kerran Helsinki City Runille, elokuussa elämäni toiselle maratonille ja vielä loppusyksystä kirsikkana kakussa toista kertaa Pirkan Hölkkään. Karhu-viestissäkin tuli hurjasteltua.

Juoksemisen hienona pontimena minulle oli alkuvuodesta Lastenklinikoiden kummien hyväksi tehty varainkeruukampanja.

Lihaskuntotreenailu jäi juoksemisen tieltä, mikä näkyi esimerkiksi hierojan naljailuna siitä, että jalat ovat jumissa, koska niillä on tehty jotain; hartiat ovat jumissa, koska niillä ei ole tehty mitään.

Kesällä oli tarkoitus uida reilummin. Ostin kymmenen kerran rannekkeen maauimalaan. Vielä on yhdeksän kertaa käyttämättä.

Perhe ja arki

Tämä on ollut myös – ja erityisesti – perheen vuosi. Moni asia on saanut uusia mittasuhteita, monenlaista on tullut tehtyä ja opittua kasvattamisen ja isänä kasvamisen tiellä. Olen hyvin kiitollinen perheestämme.

Ihan isänä

Minulle tärkeimpiä asioita ovat perhe, kaikkien hyvinvointi ja kasvaminen. Priorisoin hetkiä olla kahdestaan ladyn ja pojan kanssa, priorisoin hetkiä olla yhdessä perheen kesken.

Olemme saaneet viettää parisuhdeaikaa, kiitos anopin. Olemme matkustelleet perheen kesken, ja tehneet yhdessä muutakin kivaa.

Yhteistyö ja verkostot

Perustimme kesän jälkeen Poriin kasvu- ja kehityssparraajat -verkoston. Sen on toimia kaikille avoin, toimialoista, yhdistysjäsenyyksistä jne. riippumaton verkosto kasvu- ja kehityshaluisille yksilöille.

Tätä kirjoittaessa meillä on ollut kaksi virallista kokoontumista, aiheina itsensä johtaminen tulevaisuuden työssä sekä inhimillinen vuorovaikutus teknologian aikakaudella. Jos kasvu. kehittyminen ja verkostoituminen kiinnostavat, niin liity mukaan Facebook-ryhmään ja sähköpostilistalle.

44052122_10156815570244189_7271826433280835584_o

Nuorkauppakamarissa olen toiminut tänä vuonna Suomen Nuorkauppakamarit ry:n viestintätiimissä viestinnän kehityksestä ja koulutuksista vastaavana. Käytännössä olen messunnut viestinnän tärkeydestä* Meriitti-lehdessä, tuonut esiin viime vuonna laadittua kamariviestinnän käsikirjaa sekä koonnut Meidän brändi -oppaan tueksi jäsenille, jotta nämä voivat tuoda kamaribrändiä vahvemmin esiin – ja saada yhteisestä brändistä tukea myös omalle henkilöbrändilleen.

*) Vuoden viestintämessuamiset ovat:

1. Sinulle viestitään, kuunteletko?
  2. Huono viestintä maksaa miljoonia
  3. Johtaminen on viestintää, viestintä johtamista

Oppimisen ja kokemusten nälkä

Otin vastaan Kesäyön marssin 2019 (Pori) johtajan tehtävän. Se on käytännössä projektipäällikön pesti, hyvin mielenkiintoisessa projektissa. Kesäyön marssi 2019 / Pori Facebookissa – tule mukaan seuraamaan, ja aikanaan (25.5.2019) mukaan marssille!

Kasvua on tullut roppakaupalla myös uuden työn myötä. Vaihdoin syksyn alussa toimialaa teknologiapuolelta hyvinvoinnin ja työkyvyn maailmaan Motivirelle.

Toimenkuva vaihtui markkinointitoimista hallintotehtäviin. Muutos oli varsin radikaali, oppimista riitti valtavasti (riittää edelleen). Hallintopäällikön toimenkuva on kuitenkin tuonut jo nyt valtavasti lisää näkemystä liiketoiminnan maailmasta. Palettiin kuuluu muun muassa HR-, sopimus- ja IT-asioita sekä kehittämis- ja koordinointitehtäviä.

Keväällä sain osallistua alueelliselle maanpuolustuskurssille – todella hieno ja erilainen kokemus!

Alkuvuodesta kävin kouluttamassa Helsingissä isoa standardialan organisaatiota nimeltä GS1, aiheena asiantuntijaprofiilin rakentaminen. Myöhemmin pääsin kouluttamaan Tampereen ammatikorkeakoulun opiskelijoita henkilöbrändäyksen saloihin.

Henkilöbrändäys ja LinkedIn -koulutus

Loppuvuodesta sain vetää Turun yliopistolla Porin yksikössä kurssin Digitaalinen markkinointi ja itsebrändäys.

Reserviläispuolella sain puolestaan johtaa Niinisalossa viikonlopun mittaisen Reserviläisjohtaja 1 -kurssin. Tutustuimme viikonlopun aikana muun muassa erilaisiin johtamiskäsityksiin, syväjohtamisen malliin sekä johtamisen eri ulottuvuuksiin.

Matkustelu on tärkeä keino kasvaa ja kokea. Vuoden seikkailuihin kuuluivat perhematka Amsterdamiin sekä erittäin mielenkiintoinen ja pitkään suunniteltu matka viskintuotannon äärelle Islayn saarelle pitkäaikaisen ystäväni kanssa.

2. Miten voin asettaa tulevaisuudessa riman korkeammalle eli katsaus vuoteen 2019

Hyvinvointi ja tasapaino

Juoksuharraste jatkuu varsin aktiivisena. Tähtäimessä on Tukholman maraton kesäkuun alussa, ja mahdollisesti toinen maraton syksyllä. Lisäksi nuorkauppakamariporukalla osallistutaan Jukolan viestiin. Juoksutapahtumia tullee vuoden varrelle muitakin. Vuoden 2019 juoksusuunnitelmassa näistä tarkemmin.

Keväästä on tulossa varsin hektinen, sillä alkuvuodesta ladyllä on intensiivinen musikaaliprojekti ja ennen maratonia vietetään puolestaan H-hetkeä Kesäyön marssin tiimoilla (25.5.). Porin nuorkauppakamarin hallitustoiminta sekä Suomen Nuorkauppakamarien viestinnän kehitystoiminta ottavat oman osansa aikabudjetista.

Luotsaan nuorkauppakamarien kansallisella tasolla uuden Viestintäakatemian pilotointia. Tarkoitus on rakentaa kasvu- ja kehittymisalusta viestijöille ja viestinnästä kiinnostuneille sekä – erityisesti – lisätä viestinnän merkityksen ymmärrystä kaikilla tasoilla.

Tasapaino löytyy tarvittaessa kaikkia ylimääräisiä toimia ja sitoumuksia karsimalla. Kesäaikaan tulee pidettyä myös kunnon tauko (tämä on jo ohjelmoitu kalenteriin).

Perhe ja arki

Arkemme on hyvää ja innostavaa. Se tuo omalta osaltaan tasapainoa monenlaiselle toiminnalle.

Vuoden varrelle suunnittelemme erityisiä perhepäiviä, sekä jälleen appivanhempien suosiollisella avustuksella parisuhdepäiviä.

Pojan kanssa leikkiminen on asioista rentouttavimpia ja nautin siitä suuresti. Odotan innolla myös viikarin kävelytaidon kehittymistä, jotta pääsemme ihmettelemään metsän taikaa paremmin.

Yhteistyö ja verkostot

Tällä saralla Porin nuorkauppakamarin hallitustyö antaa eniten vuoden 2019 aikana. Toimin yksilökehityksestä ja koulutuksesta vastaavana varapuheenjohtajana. Vaalipuheessani lupasin seuraavien suuntaviittojen ohjaavan kamarivuottani:

1. Tehdään alueen muiden toimijoiden kanssa jotain isoa ja kaunista.
  2. Tullaan keskenämme superhyviksi ja tehdään taidoistamme timanttia – Hyödynnetään tämän huikean verkoston potentiaalia yhä paremmin.
  3. Annetaan vastinetta niille minuuteille, joita jäsenemme harrasteen parissa käyttävät.

Lisäksi tulevat reserviläiskuviot ja paikallisen sparraajaverkoston toiminta. Nuorkauppakamarissa olen mukana myös Junior Advisory Board -tiimissä, jonka jäsenet vaikuttavat Satakunnan Kauppakamarin valiokunnissa.

Oppimisen ja kokemusten nälkä

Paljon nälkää laantuu edellisessä kappaleessa kerrotuilla asioilla. Heittäytymisen ja kokeilujen paikkoja tulee vastaan varmasti pitki vuottakin. Otan vastaan uusia haasteita resurssien mahdollistamissa puitteissa.

Vuoden aikana on tarkoitus tehdä myös pari perhematkaa mielenkiintoisiin kohteisiin, kuten tähänkin asti.

3. Mitkä ovat niitä ydinarvoja, jotka vievät elämääni eteenpäin? Mitkä ovat näiden teemojen ohjaavia kysymyksiä?

• Hyvinvointi ja tasapaino
    • Olenko levännyt tarpeeksi? Onhan vaimo saanut levätä?
    • Valitsenhan elämän sisällöt niin, että ne ovat pitkässä tähtäimessä tasapainossa?
      • Teenhän sellaisia valintoja, jotka ottavat huomioon myös huomisen?
    • Tulevathan tärkeimmät asiat ensin?
      • Tiedänhän, mitkä ovat tärkeimpiä asioita?
    • Teenhän itseni näköisiä asioita?
  • Perhe ja arki
    • Onhan meillä ollut yhteistä aikaa?
    • Priorisoinhan perhettä ja arkea usein ylitse vähemmän tärkeiden asioiden?
    • Mitä voin tehdä parantaakseni arkeamme?
  • Yhteistyö ja verkostot
    • Olenhan ollut mukana tekemässä asioita yhdessä?
    • Olenhan muistanut käydä ihmisten ilmoilla?
  • Oppimisen ja kokemusten nälkä
    • Annanko jonkin estää kasvuani?
      • Olenko antanut pelkojeni estää minua oppimasta, kokemasta tai kokeilemasta?
    • Muistanko kyseenalaistaa totunnaisia viisauksia ja – ennen kaikkea – itseäni?
    • Otanko vastaan uusia haasteita?
    • Mitä uutta ja erilaista olen oppinut ja kokenut?

Ydinarvot ovat samat kuin viime vuonna. Yhden lisäyksen tein ensimmäiseen ohjaavaan kysymykseen, sillä vaimon unen ja levon mahdollisuus on keskeinen asia perheemme hyvinvoinnissa.

Laitetaan näillä ajatelmin vuosi 2018 pakettiin, ja otetaan 2019 avosylin vastaan!

Aikaisemmat Ehyen elämän raportit

Mainokset